Romualdas Makauskas. Mintys patvirtinus 2021 metų Marijampolės savivaldybės biudžetą.

Romualdas Makauskas. Mintys patvirtinus 2021 metų Marijampolės savivaldybės biudžetą.

Jeigu reikėtų lakoniškai apibūdinti paskutinį Marijampolės savivaldybės Tarybos posėdį, pasakyčiau – posėdis buvo įdomus. Daug emocijų, šou elementų, bet nepaisant to, rezultatas geras – užtikrintai patvirtintas savivaldybės biudžetas 2021 metams ( 20 tarybos narių balsavo „už‘, 1 – susilaikė, 6 – „dingo“ balsavimo metu, matyt – nesugebėjo balsuoti, nes tuo metu jiems reikėjo laikyti raudonas kortelės prie kamerų…).

Savo pasisakyme nekomentuosiu detaliai visų biudžeto asignavimų pagal programas skaičių, bet kaip Finansų ir ekonomikos komiteto pirmininkas, pateiksiu keletą pastebėjimų apie biudžeto tvirtinimo eigą ir skaičius, kurie geriausiai atspindi šių metų biudžetą.

Pradėsiu nuo klausimo – o kas tai yra biudžetas?

Vikipedija mums sako, kad tai iš prancūzų kalbos kilęs žodis bougette, reiškiantis krepšelį, tai piniginių ir kitų materialinių išteklių visuma skirta disponavimui. Savivaldybės biudžetas  – tai pagrindinis įrankis valdančiųjų programos įgyvendinimui.

Štai mūsų seimas tvirtina ne tik valstybės biudžetą, bet ir finansinius rodiklius savivaldybių biudžetams, pagal kuriuos jie ir sudaromi. Jei valstybės mastu sėkmingai sutariama tarp parlamentinių partijų dėl strateginių gyvenimo krypčių finansavimo – viskas tampa daug paprasčiau. Tarkim dėl lėšų skyrimo krašto gynybos reikalams – visos partijos sutarė skirti šiam tikslui ne mažiau kaip 2 procentus nuo BVP ir viskas visiems aišku. Daugiau gi bendrų susitarimų nėra.

Savivaldybių lygmenyje tokių susitarimų taip pat nėra, todėl natūralu, kad valdančiosios koalicijos atstovai, tiek šalies, tiek savivaldos lygmenyje pirmiausia stengiasi įgyvendinti savo programinėse nuostatose esančius pažadus rinkėjams, nes būtent todėl rinkėjai juos ir išrinko. Opozicijai, deja, tenka pasėdėti ant „atsarginių suolelio“, nes tokia buvo rinkėjų valia.

Marijampolės tarybos opozicija, tikriausiai pavargo jau dešimtmečius iš tuščio į kiaurą pilstydama, taigi stengiasi visokiais būdais atkreipti į save dėmesį, kelti, (kaip dabar madinga sakyti) savo reitingą.

Finansų ir ekonomikos komitetas, ruošiantis savivaldybės Tarybos posėdžiui du kartus svarstė 2021 metų biudžeto projektą, įvertino gautus frakcijų ir komitetų bei kitus pasiūlymus, atliko biudžeto asignavimų korekciją ir, kaip to reikalauja tarybos veiklos reglamentas, pateikė savo išvadą – pritarti patikslintam biudžeto projektui. Taip pat balsavimo metu buvo pateikta labai aiški nuomonė dėl kiekvieno konkretaus pasiūlymo – pritarti jam arba nepritarti.

Į ką pirmiausia norėčiau atkreipti dėmesį, kalbėdamas apie šių metų biudžetą? Nors prognozuojamos pajamos didėja lyginant su praeitais metais 1,9 mln. eurų suma ir sieks beveik 34 mln. eurų , bet tai dar priklausys nuo gyventojų pajamų mokesčio surinkimo, kuris pernai dėl pandemijos nebuvo pilnai įvykdytas. Visi matome kokia situacija dėl pandemijos šiuo metu, todėl tikėtis maksimalaus šio mokesčio surinkimo, ko gero nerealu. Tai reiškia, kad po kurio laiko gali tekti koreguoti biudžetą…

Dar vienas įdomus momentas – tvirtinant biudžetą mes nežinome kiek bus skirta iš vyriausybės kelių priežiūros ir plėtros fondo lėšų. Pernai buvo gauta rekordinė suma – 4,2 mln. eurų arba 1,8 mln. eurų daugiau nei 2019 metais. Prisiminkim metų pabaigoje šiuos skaičius… Panaši situacija ir su ES paramos lėšomis, kurių taip pat beveik nėra biudžete.

Pažiūrėkime ką šis biudžetas žada mūsų žmonėms, t. y. kaip keisis iš biudžeto finansuojamų įstaigų darbuotojų atlyginimai. Metų pradžioje iš šio biudžeto finansuojamose įstaigose dirbo 2540 žmonių arba 40 žmonių mažiau nei prieš metus (20 etatų sumažėjo sporto įstaigose, 5 – švietimo įstaigose ir 12 – savivaldybės administracijoje). Labiausiai atlyginimai turėtų padidėti sporto įstaigose, kadangi ten po reorganizacijos sumažėjo žmonių skaičius ir didžioji dalis darbo užmokesčio fondo ekonomijos nukreipta atlyginimų augimui, kuris nuo 1100 eurų didėtų iki 1400 eurų (brutto) arba apie 25 proc. Didėja atlyginimai ir švietimo įstaigose, kuriuose dirba 1720 žmonių. Jose bendri asignavimai darbo užmokesčiui didėja 3,2 mln. eurų, o vidutinis atlyginimas didės per 160 eurų ir sieks per 1300 eurų (brutto) per mėnesį. Savivaldybės administracijos, kurioje dirba 237 žmonės, atlyginimai augs apie 100 eurų žmogui ir sieks 1300 eurų (brutto). Mūsų kultūros įstaigose dirba 230 žmonių, kurių vidutinis atlyginimas turėtų padidėti 180 eurų žmogui iki 1030 eurų (brutto). Socialinėse įstaigose dirba beveik 200 žmonių , kurių atlyginimas, taip pat turėtų padidėti apie 100 eurų žmogui iki 1050 eurų (brutto).

Trumpai aptarsiu sveikatos programos finansavimą. Nors čia didžioji dalis finansavimo gaunama iš valstybės biudžeto, savivaldybė savo indėlį padidino daugiau nei dvigubai iki 259 tūkst. eurų ir dar reikėtų įvertinti savivaldybėje esančių verslo įmonių, visuomeninių organizacijų ir atskirų žmonių paramą.

Čia labai tiktų posakis: „Kaip šauksi – taip atsišauks“.

Mes kartais daug diskutuojame apie mokesčių lengvatas mūsų verslo įmonėms. Taip, praėjusiais „karantininiais“ metais, mes suteikėme lengvatų 56 juridiniams ir fiziniams asmenims, atleisdami juos nuo įvairių mokesčių 195 tūkst. eurų sumai. Tačiau kai Marijampolės ligoninė kreipėsi paramos dėl įrangos pirkimo, tai greit buvo surinka 340 tūkst. eurų suma, už kurią nupirkta taip reikalinga įranga. Šiame projekte yra ir mūsų tarybos indėlis – biudžete skirta 50 tūkst. eurų suma jau panaudota.

Sugrįžkime prie frakcijų pasiūlymų. Mūsų kolegų, koalicijos partnerių, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos pasiūlymai buvo platesni, tačiau mes suradome bendrą sutarimą tokiems sprendimams, kokie yra patvirtintame biudžete.

Atskirai noriu pakalbėti apie opozicijos, Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos pasiūlymus. Šiais metais jie pateikė nemažai pasiūlymų, kurie apima tiek pajamų, tiek išlaidų dalį ir sudėliojo juos į alternatyvų biudžetą. Galiu pasakyti, kad trims racionaliems opozicijos pasiūlymams Finansų ir ekonomikos komitetas pritarė, dar trys pasiūlymai jau sprendžiami, o kitiems nepritarta dėl neaiškaus jų poreikio arba todėl, jog per ankstyvi. Kaip pavyzdį galiu paminėti pasiūlymą dėl lėšų skyrimo projekto „Pažink Marijampolę per Šešupės upę“ projektavimo darbams. Iš socialinių tinklų esame girdėję apie šį projektą ir man jis tikrai patiko. Aš tikrai būsiu „už“, kad šį projektą įtraukti į strateginį miesto vystymo planą iki 2030 metų, tačiau šiandien kalbėti apie projekto finansavimą truputį ankstoka. Panaši situacija ir su kitais opozicijos pasiūlymais. Stinga poreikio pagrįstumo…

Baigiant rašinį norėčiau padėkoti visiems savivaldybės Tarybos nariams už teiktus pasiūlymus, už susitelkimą priimant labai svarbius Marijampolės savivaldybės ateičiai sprendimus. Tikėkimės, jog besitęsianti pandemija ir galimai dėl to atsiradusios problemos pasaulio ekonomikoje nebus labai skausmingos.

Sūduvos gido informacija

Susiję straipsniai

Close